Online marketing in België

Overview

DESIGN
DISPLAY
RECEPTION / CALL QUALITY
PERFORMANCE
SOFTWARE
BATTERY LIFE
ECOSYSTEM

Good

You're all clear, kid. Let's blow this thing and go home! But with the blast shield down,

User Rating: 4.28 ( 3 votes)

“Online marketing in België zit nog steeds in de lift,” merkt Maes op. “Ik zie die evolutie ook bij mijn eigen werkgever Online Marketing Belgique. Wij zijn een digital agency en sinds mijn aanwerving 2,5 jaar geleden is ons marketingteam gegroeid van 4 werknemers op een totaal van 40 tot 50 mensen tot 30-40 op een totaal van 120. Ook mijn eigen klanten hechten meer belang aan online marketing. Vroeger wilden ze gewoon een website, nu beschouwen ze een eigen webplatform als een belangrijk online marketinginstrument. Daarnaast gaan er ook steeds grotere budgetten naar online marketing en wordt er meer ingezet op online advertising.

Het plaatsen van content op een eigen platform zit duidelijk in de lift.

Online marketing in België: hoe zit het precies?

Maes: “Een paar jaar geleden sprong iedereen op social media. Nu merk ik dat veel klanten terug een eigen blog lanceren om hun content op te plaatsen. Die gaan ze vervolgens verspreiden via social media. Ik zie ook meer en meer merken die hun facebookpagina vooral gebruiken voor advertising, maar toch veel belang hechten aan die eigen company blog, aan die eigen website. Je kunt immers niet of moeilijk voorspellen wat Facebook bijvoorbeeld volgend jaar gaat doen. Ook de nieuwsbrieven zijn terug hot. Het plaatsen van content op een eigen platform zit dus duidelijk in de lift. Tot slot, wint ook SEO aan belang. Maar dat hangt van sector tot sector af. In sommige sectoren – zoals de reissector – wordt meer gefocust op advertising en webshops. In de B2B-sector wordt meer ingezet op content marketing en daar zie je dat SEO belangrijker wordt.”

Online marketing in België: voordelen

“De digitale marketingopleidingen in België zijn heel goed en focussen meer op de praktijk dan vroeger. Ik merk dat aan onze stagiairs, ” zegt Maes. “Zij beseffen meer en meer dat wat ze op school leren volgend jaar niet meer relevant zal zijn en dat een opleiding vooral de juiste mindset moet aanleren.

Onze belangrijkste troef in België op het vlak van online marketing ten opzichte van het buitenland is de prijs. Ik werk voor verschillende internationale klanten en ik merk dat onze prijzen heel gunstig zijn ten opzichte van bureaus in Parijs, Amsterdam enz.. We leveren hier in België heel hoge kwaliteit voor een relatief bescheiden prijs.

We leveren hier in België heel hoge kwaliteit voor een relatief bescheiden prijs.

Ook onze doeners-mentaliteit speelt in ons voordeel. Wij Belgen vliegen er als het ware in in plaats van eerst urenlang te vergaderen en te overleggen. Wij zijn veeleer marketeers die zelf onze handen vuil maken. Tot slot, is ook onze talenkennis een pluspunt. Daardoor kunnen we projecten doen in Nederland, Frankrijk en noem maar op.”

Online marketing in België: nadelen

“Ons nadeel is dat we soms te weinig lef hebben. We zijn nog erg traditioneel en durven niet of moeilijk te experimenteren. Dat zie je bijvoorbeeld aan onze webshops. De Nederlandse webshops zetten alles op alles. Een doorsnee Belgische webshop gaat veeleer voorzichtig te werk. Dat heeft volgens mij te maken met onze behoudsgezinde mentaliteit. In plaats van te focussen op hypes, moeten we zelf meer uitproberen. Begin desnoods met kleine veranderingen die een beperkt budget vereisen. Stuur bijvoorbeeld eens een nieuwsbrief op zondag in plaats van tijdens de kantooruren.

De drempel voor Nederlandse consumenten om in Vlaanderen online te kopen is veel hoger dan andersom.

Daarnaast speelt ook de beperkte schaalgrootte ons parten. Het leeuwendeel van onze webshops heeft maar 6 miljoen potentiële klanten waar Nederlandse webshops meteen 20 miljoen klanten hebben. Vlaamse webshops moeten zich dus veel sneller richten op de Nederlandse markt. Des te meer omdat de drempel voor Nederlandse consumenten om in Vlaanderen online te kopen veel hoger is dan andersom. Tot slot, zien we ook grote verschillen tussen Wallonië en Vlaanderen op het vlak van online marketing. Zo zullen Waalse webshops bijvoorbeeld eerder uitwijken naar Frankrijk, wat dan weer met de taal te maken heeft.”

Leestip: E-commerce Trends 2020

Online marketing in België versus Nederland

“In België lopen we niet per se achter op het buitenland,“ meent Maes. “Integendeel. Onze no-nonsens aanpak speelt echt wel in ons voordeel. Ik heb veel Nederlandse klanten die in hun eigen land op hun honger blijven zitten, omdat projecten te lang aanslepen vooraleer tot actie wordt overgegaan. Wij Belgen focussen veeleer op harde resultaten in plaats van dure theorieën te verkopen. Het feit dat we niet met een puur salesverhaal komen speelt dus in ons voordeel. Onze aanpak is heel praktijkgericht en direct. Die doenersmentaliteit slaat aan, zeker in Nederland. Daarnaast is adverteren in België goedkoper dan in Nederland, omdat er minder concurrentie is in bepaalde sectoren. Tot slot, zijn we sterker in content marketing door onze talenkennis. Wat we in België nog niet volledig uitbuiten zijn onderzoeken. In Nederland zie je veel bedrijven die aan onderzoek doen en daarmee de pers halen. Dat zie je hier minder snel gebeuren.

Belgische doenersmentaliteit slaat aan, zeker in Nederland.

Onze webshops doen het dan weer minder goed dan in Nederland bijvoorbeeld. Dat heeft te maken met onze beperkte schaalgrootte. Nederland heeft enkele grote spelers – vooral in de retailsector – zoals Bol.com en Coolblue en daar kunnen we moeilijk tegenop. De Vlaamse webshops die wel succesvol zijn in Nederland zijn veeleer nichewebshops die authentieke producten aanbieden die een bepaald gevoel oproepen. Of waarachter een bekend persoon schuilgaat.”

About admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *