Het einde van het jaar is bijna aangebroken. Het is tijd om een kijkje te nemen bij de meest populaire auto’s van België. We hebben de top tien specifiek voor je op een rijtje gezet. Verrassend genoeg zijn kleine benzineauto’s nog steeds de meest populaire auto’s in België. Wil je zelf snel je wagen verkopen in België? Ga dan naar taktak.be
Toyota Aygo | Totaal: 7.108
Dit jaar werden er maandelijks gemiddeld 562 Aygo-voertuigen verkocht, waarvan 97% benzineauto’s en 3% diesel. Ja, sommige mensen zullen Toyota Aygo-diesel kopen. Ik vermoed dat het bedrijfswagens zijn, maar welke werkgever laat zijn werknemers toe om met hele kleine dieselmotoren vele kilometers te rijden? Immers, omdat hij veel kilometers moet afleggen, wordt diesel gebruikt. Die 3% dieselbestuurders zijn ofwel bazen die medelijden hebben met hun werknemers, ofwel zeer gierige individuen, die veel geld moeten betalen als ze de auto weer willen verkopen. Later ontdekten ze dat goedkoop eigenlijk duur is. Maar we bemoeien ons niet.
Renault Carport | Totaal: 7.458
Het is redelijk te verwachten dat deze auto in de top 10 komt. Instapmodel, zuinige motor, stoere uitstraling. Hoewel het een mini-SUV is, is het de ultieme klassieke auto. Gemiddeld kochten 633 ‘oude liedjes’ zo’n hoog kaartje. Sorry, jongeman met zo’n auto, je rijdt in ouwe onzin. 8. Peugeot 108 | Totaal: 8.478 De schoenendoos bevindt zich vanwege zijn uiterlijk boven Aygo en C1. In principe hebben dezelfde auto’s een iets ander uiterlijk. De Peugeot 108 verkoopt gemiddeld 689 voertuigen per maand.
Volkswagen Golf | totaal: 9.484
Als altijd staat dit pareltje in de top 10 meest verkochte auto’s. Ik zeg pareltje omdat half België zo’n auto heeft of recent heeft gehad en dat terwijl er over de techniek genoeg te discussiëren valt zoals de meeste mensen wel weten. En dan heb ik het niet over dat schandaal van een paar jaar terug. We hebben het natuurlijk over olieverbruik, uitgerekte kettingen, kapotte turbo’s, massavliegwielen die het begeven en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Maar niets van al die problemen is de schuld van de VAG (Volkswagen Audi Group). Het enige waar ze goed in zijn is marketing. Want ondanks de armzalige techniek blijven wij kuddedieren deze auto’s kopen. We moesten ons schamen, pareltje is het namelijk niet. In geen enkel opzicht. Laten we hopen dat men wakker wordt en Volkswagen uit de top 10 verdrijft. 1110 mensen trappen maandelijks in de valkuil van Volkswagen en kopen een Golf. Iets minder dan de helft hiervan zijn diesels.
Volkswagen Up! | totaal: 9.931
Hier kan niet zoveel aan kapot gaan, dat is één reden voor het behalen van de zesde plek in de top 10 meest populaire auto’s. Tweede reden is natuurlijk dat je wordt doodgegooid met private lease aanbiedingen voor de VW Up!
Opel Carl | Totaal: 9.987
Op zich is het begrijpelijk dat Opel Carr in de top tien staat. Voor kleine stadsauto’s voelt Karl zich als een goede auto, sowieso niet als een koektrommel. Deze auto heeft een redelijke instap en is niet duur. Gemiddeld worden er maandelijks ongeveer 710 stuks verkocht. Overigens is Opel Carl ten opzichte van vorig jaar de grootste telg.
Ford Fiesta | Totaal: 10.246
Deze auto verdient het om de vierde plaats te overtreffen. Althans qua kwaliteit natuurlijk, maar het heeft te maken met populariteit. Ford maakt al jaren zeer betrouwbare auto’s en wordt onderschat in de top tien. Misschien een verkoper van Volkswagen inhuren? Naast de uitstekende kwaliteit zijn Ford-modellen ook nog eens heel uniek, en zie je andere merken dat ze elkaar imiteren. Het verdient het om in de top tien te staan, maar het verdient meer. Gemiddelde maandelijkse verkoop van 838.